Ezt már nem írhatta meg Agatha Christie, a robotkorszakot ugyanis nem élte meg.
Negyven éve, a híres krimi írónő halálának idején még nem uralták a terepet a robotok. Az iparban ugyan nem volt ismeretlen, de a háttérben működő ellátási láncban alig-alig tűntek fel.Mi van ma? Az egyre okosabb robotok újabb és újabb munkafolyamatokban teszik el láb alól a kétkezi munkások állásait. A gyártó és a kereskedő vállalatok persze jól járnak, hiszen nem kell fizetni a dráguló élőmunkát.
Daniel Rosen, a CBRE nemzetközi ingatlan tanácsadó cég egyik szakértője egy minapi posztjában utalt rá, hogy világszerte 248 ezer ipari robotot adtak el, a növekvő keresletre válaszul az értékesítés a következő két évben is masszívan növekedni fog, így a Nemzetközi Robottechnológiai Szövetség szerint 2018-ra már 2,3 millió robot működik majd a gyártó csarnokokban. A Bank of America egy friss tanulmánya szerint 2025-re a gyártó vállalatoknál már 40-45 százalék lesz a robotok aránya, a főbb robotpiacnak számító amerikai, mexikói, kínai és japán üzemekben legalább 25 százalékkal csökken majd a munkaerőköltség.
Nem meglepő módon a kínaiak itt is vezetnek, a robotpiacon keletkező termékek 70 százalékát ők használják. Az Egyesült Államok és Mexikó is masszívan költ ezen a téren, hiszen szeretnék kiszolgálni a logisztikai igényeket és az automatizáció egyre több robot beállítását követeli. A szakember szerint ez az óriási lendület oda vezet, hogy a méretgazdaságosság előtérbe kerülése miatt a kiadó raktárak, logisztikai központok mérete számottevően növekszik, ám egyúttal kevesebb egységre lesz szükség, viszont laposabb logisztikai ellátási lánc megteremtése lesz sürgető.
Az egyre modernebb technológiák helyet követelnek a központokon belül, így az ingatlanfejlesztőknek immár ezekkel is számolniuk kell. Az informatikai eszközök és azok képessége soha nem látott bonyolultságot feltételez, az is egyértelmű, hogy a különféle hálózatok összekapcsolása és működtetése nagyságrendekkel nagyobb elektromos kapacitást igényel a legjobb magyar raktárközpontokban.
A már működő rendszerek "felturbózása" műszakilag nem egyszerű és nem is olcsó, így a fejlesztők vélhetően inkább új raktárközpontokat fognak építeni, ahol nem kell bajlódni ezzel. Teszik majd mindezt úgy, hogy az eddigieknél is magasabb épületeket húznak fel, a telek ugyanis nagyon drága, ezért a vízszintes terjeszkedés nem lesz gazdaságos. Ugyancsak fontos tényező lesz, hogy a megnövekedett belső robotforgalom miatt még különlegesebb, strapabíróbb padozatot kell kialakítani, ami szintén pótlólagos befektetést követel.
De van itt egy paradoxon: egyre több szakember mondja, hogy hiába "gyilkolják" meg az állásokat a robotok és az akár önműködően közlekedő kamionok, a működésük felügyeletét nem lehet teljesen gépekre bízni.